Se till saker så som de är, inte som du önskar att de borde vara
Kan vara lättare sagt än gjort. Ibland ser vi helt enkelt det vi vill se och tar inte in hela bilden. Försöker så mycket möjligt att inte ägna mig åt självbedrägeri utan vill gärna vara så klartänkt som möjligt. I ett sådant förhållningssätt ligger också att ifrågasätta sina egna tankar eller slutsatser. Ibland saknar vi förstås viktiga pusselbitar för att kunna se en större bild av det vi försöker göra oss en uppfattning om. Men många av våra dagliga slutsater sker omedvetet och det kan därför vara nyttigt med en grundhållning att det jag tänker inte behöver vara sant utan får jag mer kunskap så kan det hända att jag drar en annan slutsats. Hepp!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar